Scroll down for English version
Space is the Place in De Ruimte
Met de term ‘impro-scene’ wordt meestal bedoeld de scene van musici die vrij improviseren hoog in het vaandel hebben staan. Niet dat er geen gecomponeerde noten mogen worden gespeeld, maar het gaat vooral om de vrijheid om ter plekke muziek te creëren, zonder dat er regels of afspraken hoeven te zijn: het principe van Instant Composing.
De impro-scene in Amsterdam werd legendarisch in de jaren 70 en 80.
Het BIMhuis werd er opgericht, in 1974 – bedoeld om alle jazz- en improviserende musici een huis, een podium te geven. Veel bekende Nederlandse improvisatoren hebben er jarenlang gespeeld: denk aan Sean Bergin, Ernst Reijseger, Michael Moore, Ab Baars, Wilbert de Joode, Han Bennink, Misha Mengelberg (het ICP), Wolter Wierbos, Martin van Duynhoven en vele anderen.
Tegenwoordig wordt er in Amsterdam ook op andere plekken opnieuw driftig geïmproviseerd. Daar waar optredens op korte termijn kunnen worden geregeld, ook als er geen of weinig geld is.
Café De Ruimte in Amsterdam Noord is zo’n plek. Al een paar jaar vinden daar jazz/improconcerten plaats in een serie met de naam Space is the Place (naar de compositie van Sun Ra).
Eén van de programmeurs is (journalist) Tim Sprangers. Volgens hem komt de impro scene de laatste tijd welhaast tot ontploffing van expansiedrift en is die bezig ‘zijn lasso te gooien naar veel meer genres’.
Opvallend genoeg zijn jazzmusici van de jonge generatie heel vaak bezig met het mengen van allerlei genres en stijlen. Sterker nog – ze noemen dat zelf niet zo.
Omdat ze opgegroeid zijn met allerlei soorten muziek wordt die bij hen als vanzelf een nieuw geheel, waarin vrije impro, dansbare muziek, klassieke geluiden, electronica, ambient, jazz, rock, hiphop, world, afrikaans kunnen zijn opgenomen.
Aan het begin van dit nieuwe seizoen worden drie Plutonian Nights georganiseerd: drie mini-festivals (29-9, 21-10, 3-11) die uiting geven aan het diverse karakter van ‘vers’ geïmproviseerde muziek.
Op het programma onder meer The Ex, Reijseger/Fraanje/Sylla en een aantal jonge, frisse bands en muzikanten die linken naar oa gospel, Angolese gitaarmuziek, cumbia, klassiek, afro-beat en elektronische folk.
29-9
THE EX
De avontuurlijke, innovatieve Nederlandse band The Ex bestaat 38 jaar en gaat nog steeds door met nieuwe projecten en nieuwe avonturen. Al sinds het jaar van oprichting 1979 is The Ex niet in een hokje te stoppen. Voortgekomen uit de punk explosie, toen niets onmogelijk was, heeft de band nog altijd zijn nieuwsgierigheid en passie voor muziek behouden. Met gitaren, bas, drums en stem zoekt The Ex nog steeds naar onondekte muzikale mogelijkheden. Terrie Hessels – Guitar | Arnold de Boer – Vocals, guitar | Andy Moor – Guitar | Katherina Bornefeld – Drums, vocals
THE ZEBRA STREET BAND
https://youtu.be/0sOFvMed_0I
De muziek van de Zebra Street Band is energiek en dansbaar. Groove wordt afgewisseld met zweve de structuren en collectieve improvisaties. Vier blazers en twee slagwerkers brengen een vol en krachtig geluid tot stand. een melting pot van Afrikaans, Caribbisc en Europees. De band staat net zo lief op een podium als op straat.
Salvoandrea Lucifora – Trombone | Alistair Payne – Trumpet | Andrius Dereviancenko – Tenor Saxophone | John Dikeman – Baritone Saxophone | Onno Govaert – Snare drum and percussions | Fabio Galeazzi – Bass drum and percussions
LAMPE/DIKEMAN
Zowel de Amerikaans/Nederlandse saxofonist John Dikeman als de Australisch/Nederlandse pianist Walter Lampe worden sterk beïnvloed door blues en gospel. Ze ontmoeten elkaar zo nu en dan voor duo optredens waar ze op spirituals improviseren. Rauwe en opzwepende vrije muziek.
21-10
REIJSEGER/FRAANJE/SYLLA
De muziek van trio Reijseger/Fraanje/Sylla is een perfect amalgaam van jazz, Afrikaanse liedjes en klassieke muziek. Cellist Ernst Reijseger, pianist Harmen Fraanje en Senegalese zangeres-percussionist Mola Sylla zijn in staat om hun eigen taal op het podium te creëren, en dat doet niemand ze na. En hoewel dat misschien niet direct begrepen wordt, kan het heel duidelijk gevoeld worden. Het trio maakt felle en mooie muziek die ook melancholiek is en altijd sterk wordt ingevuld door de expressieve stem van hun Afrikaanse zanger. Het uitbundige improviseren van Fraanje en de subtiele begeleiding van Reijseger zorgen voor een eclectisch, soms spiritueel geheel waar niets is wat het lijkt.
Mola Sylla – Vocals, percussion | Harmen Fraanje – Piano | Ernst Reijseger – Cello
OBOL LE
OBOL LE is de pop-elektronische groep van vocaliste/performer Ibelisse Guardia Ferragutti met artiesten uit Amsterdam en Chicago. Ze onderzoeken de muzikale betekenis van oude tapijten uit Bolivia, die zijn geweven als grafische partituren. Geïnspireerd door de kosmologische visie op deze tapijten werkt de groep aan een sound in een visuele concertomgeving.
Ibelisse Guardia Ferragutti – Performance, vocals, electronics | Frank Rosaly – drums, electronics | Jochem van Tol – modular synthesizer | Harpo ’t Hart – keys, algorithm/projection, synthesizer
HARALD AUSTBØ
Harald Austbø speelt vanaf zijn 9e klassieke cello en kreeg improvisatie lessen bij Ernst Reijseger op 12-jarige leeftijd. Hij is ook opgeleid als acteur (Antwerpen). Hij verdeelt zijn tijd tussen spelen in de improvisatiemuziekscène (oa in de band The Ambush Party) en werkte voor meerdere muziektheatercollectieven, waaronder Orkater en Susies Haarlok. In zijn solo optredens combineert Austbø zijn cello met menselijke beat box en andere vocale geluiden.
3-11
CONJUNCTO PAPA UPA
https://youtu.be/2HsNVdpbqJo
De Venezolaanse-Brits-Nederlandse band Conjunto Papa Upa maakt ook weer een nieuwe sound: Venezolaanse polyrithmische grooves worden gemengd met surf jit de jaren 60, rock, samba en guaguancó. Het resultaat is een soort rauwe Latijnse Surf Garage die Cumbia en Salsa bevat, maar met een meer Afrikaanse touch.
BAZOOKA
Nieuwe band waarin EX-gitarist Andy Moor Angolese dansmuziek brengt.
KLEIN|STADHOUDERS|KIMMAN|RENFROW play ORNETTE COLEMAN
Vier spil-figuren uit de jongere Amsterdamse improvisatie generatie brengen een tribute aan Ornette Coleman: de Amerikaanse jazz-saxofonist, violist, trompettist en componist die de term ‘free jazz’ heeft gemunt met zijn gelijknamige album uit 1961. Tobias Klein – Bassclarinet | Jasper Stadhouders – Guitar | Jeroen Kimman – Guitar | Tristan Renfrow – Drums
ENGLISH
Space is the Place in De Ruimte
The term ‘impro scene’ usually refers to the scene of musicians who give a high priority to free improvisation. Composed music is not expelled or anything, but it is mainly the freedom to create music on the spot without any rules or arrangements that is considered to be important: the principle of Instant Composing.
The impro scene in Amsterdam became legendary in the 70’s and 80’s.
The BIMhuis was founded in 1974 – intended to give all jazz and improvisational musicians a house, a stage. Many well-known Dutch improvisers have played for years: Sean Bergin, Ernst Reijseger, Michael Moore, Ab Baars, Wilbert de Joode, Han Bennink, Misha Mengelberg (ICP), Wolter Wierbos, Martin van Duynhoven and many others.
Nowadays, there are other places in Amsterdam, where improvised music is flourishing.
Where events can be arranged in the short term, even if there is no or little money.
Café De Ruimte in Amsterdam Noord is such a place. For a couple of years, jazz/improconcert are taking place in a series called Space is the Place (after the composition of Sun Ra).
One of the programmers is (journalist) Tim Sprangers. According to him, the impro scene recently has led to explosion of expansion and is busy “throwing its lasso into many more genres.”
Strikingly enough, young generation jazz musicians are very often involved in mixing all sorts of genres and styles. In fact, they do not see it as ‘mixing’ themselves.
They have grown up with all kinds of music, so this leads to a new whole in a natural way, in which free improve, danceable music, classical sounds, electronics, ambient, jazz, rock, hip hop, world, african can be found.
At the beginning of this new season, three Plutonian Nights are organized: three mini festivals (29-9, 21-10, 3-11) that express the diverse character of ‘fresh’ improvised music.
The program includes The Ex, Reijseger/Fraanje/Sylla and a number of young, fresh bands and musicians linking to gospel, Angolan guitar, cumbia, classical, afro-beat and electronic folk.
29-9
The Ex
The adventurous, innovative Dutch band The Ex exists for 38 years this year and is still going strong. New projects, new songs and new adventures. The Ex have defied categorisation ever since they started playing in 1979. Born out of the punk explosion, when anything and everything was possible, the band have still managed to retain both curiosity and passion for their music. Using guitars, bass, drums and voice as their starting point, The Ex have continued to musically explore undiscovered areas right up to the present day.
Terrie Hessels – Guitar | Arnold de Boer – Vocals, guitar | Andy Moor – Guitar | Katherina Bornefeld – Drums, vocals
The Zebra Street Band
The Zebra Street Band’s music is highly energetic and danceable. Moments of groove alternating with floating textures and collective improvisations. Four horn players and two percussionists create a rich and powerful sound made unique by each players own creativity. Many different styles melt together into a repertoire that echoes Africa and the Caribbeans as well as the European underground. The band likes to play on a stage as well as marching on the street.
Salvoandrea Lucifora – Trombone | Alistair Payne – Trumpet | Andrius Dereviancenko – Tenor Saxophone | John Dikeman – Baritone Saxophone | Onno Govaert – Snare drum and percussions | Fabio Galeazzi – Bass drum and percussions
Lampe/Dikeman
Both American/Dutch saxophonist John Dikeman and Australian/Dutch pianist Walter Lampe are heavily influenced by the blues and gospel. With irregular intervals, the two meet for duo performances where they improvise around the genre of spirituals. Sublime, raw and uplifting free music.
21-10
Reijseger/Fraanje/Sylla
The music of trio Reijseger/Fraanje/Sylla is best described as the perfect amalgam of jazz, African songs and classical music. Cellist Ernst Reijseger, pianist Harmen Fraanje and Senegalese singer-percussionist Mola Sylla are able to create their own language on stage like no one else; and although it might not be directly understood, it can be felt very clearly. The trio, which has released two albums and made the music for several films by the famous German filmmaker Werner Herzog, makes fierce and beautiful music that is also melancholy and always heavily supported by the excellent voice of their African singer. The exuberant, improvised piano playing of Fraanje and the subtle melodies of Reijseger make for an eclectic, sometimes spiritual whole where nothing is what is seems.
Mola Sylla – Vocals, percussion | Harmen Fraanje – Piano | Ernst Reijseger – Cello
OBOL LE
OBOL LE is the pop-electronic performance group of Ibelisse Guardia Ferragutti with artists from Amsterdam and Chicago. They explore the musical meanings of old carpets from Bolivia, which are woven as graphic scores. This happens during the ceremony. Inspired by the cosmological vision of these rugs, the group is working on sound material presented in a visual concert setting.
Ibelisse Guardia Ferragutti – Performance, vocals, electronics | Frank Rosaly – drums, electronics | Jochem van Tol – modular synthesizer | Harpo ’t Hart – keys, algorithm/projection, synthesizer
HARALD AUSTBØ
Harald Austbø played classical cello at from the age of 9 and started improvisation lessons with Ernst Reijseger at the age of 12. He divides his time between playing in the improvisation music scene (including his work for the band The Ambush Party) and working for several music theatre collectives, including Orkater and Susies Haarlok. In his solo performances, Austbø combines his cello with human beat box and other vocal sounds.
3-11
CONJUNCTO PAPA UPA
The Venezuelan-British-Dutch band Conjunto Papa Upa creates an entirely unique sound: Venezuelan polyrithmic grooves are linked to sixties surf, rock, samba and guaguancó. The result is a sort of raw Latin Surf Garage that features Cumbia and Salsa, but with a more African touch.
BAZOOKA
Brand new band featuring The Ex-guitarist Andy Moor playing Angolan dance music.
KLEIN|STADHOUDERS|KIMMAN|RENFROW play ORNETTE COLEMAN
Four key figures of the young Amsterdam improv scene pay tribute to Ornette Coleman: the American jazz saxophonist, violinist, trumpeter, and composer who coined of the term ‘free jazz’ with his eponymous album of 1961.
Tobias Klein – Bassclarinet | Jasper Stadhouders – Guitar | Jeroen Kimman – Guitar | Tristan Renfrow – Drums