Scroll down for English Version
Vandaag een dubbelblog over twee nieuwe CD’s: Tribute to Jimmy Giuffre van Emilio Parrilla Acoustic Band en Short Stories van Wild Man Conspiracy
Tribute to Jimmy Giuffre van Emilio Parrilla Acoustic Band
Subtiele en flexibele kamerjazz
Een eerbetoon aan Jimmy Giuffre!: de jazzclarinettist die als een van de eersten in zijn tijd een vrije impro-kant opging, met behoud van melodieusheid en subtiliteit mag zeker geëerd worden.
Emilio Parrilla is een Spaanse clarinettist/saxofonist (woonachtig in Nederland), die zichzelf afficheert als eclectisch jazzmusicus. Rock, singersongwriter, klezmer, theatermuziek komen allemaal voor in zijn bagage. Evengoed brengt hij nu een album uit dat heel specifiek gaat over hele specifieke jazz van een bijzondere musicus: Jimmy Giuffre. Een eerbetoon, bedoeld in alle bescheidenheid.
Giuffre volgde vele spannende paden in de muziek. Hij had een grote melodische vindingrijkheid, kon ritmisch subtiel spelen en had als een van de eersten in zijn tijd (v.a. jaren 50) improvisatorische vrijheid hoog in het vaandel. Ook bij hem kon je spreken van een combinatie van kamerjazz en vrije impro, vaak in bezettingen zonder drummer.
Jimmy Giuffre in 1963
Met zijn Emilio Parrilla Acoustic Band zoekt Emilio naar een persoonlijk geluid in een combinatie van kamerjazz, cool jazz en avant garde.
Het quartet bestaat uit Yoojin Ko (Zd Korea) – fluit, Syo Fang (Taiwan) – piano, KyuJin Jang (Zd Korea) – bas en Emilio Parrilla – clarinet. Die bezetting levert een mooie ‘ouderwetse’ jazzsound op. Een jazzquartet met clarinet en fluit kom je eigenlijk niet zo vaak meer tegen. Gastblazers op trompet en altsax voegen daar nog een laag aan toe. (Julian Sanchez Carballo- trompet, Bernardo Parrilla Garcìa-Pelayo – altsax).
Zonder de aanwezigheid van een drummer in de band is er ruimte voor flexibele ritmiek en een subtiele sound. De improvisaties zijn niet altijd van het gecomponeerde materiaal te onderscheiden, maar blijven steeds kun kamerjazz-karakter houden.
Dit is hun debuut album, dat gereleased wordt op het Taichung Jazz Festival in Taiwan In October, tijdens een tournee door Taiwan en Korea.
Als clarinettist is Emilio uiteraard beïnvloed door andere jazzclarinettisten. Naast Jimmy Giuffre zijn dat ook Pee Wee Russell en John Ruocco.
CD Short Stories van Wild Man Conspiracy
Het 2e album van trio Wild Man Conspiracy heeft opnieuw een rocksound, met de combinatie van trompet, gitaar, drums en effecten. Guillermo Celano – gitaar, Gerard Kleijn – trompet, keyboard, laptop; Joost Kesselaar – drums
Wat repertoire betreft onttrekt Wild Man Conspiracy zich aan bestaande conventies. Op de nieuwe plaat stukken van de musici zelf, maar ook een opvallende selektie uit het grote wereldsongbook: Lili Marleen*, bekend song uit WOII; And I Love Her van de Beatles; Nobody Knows the Trouble I’ve Seen, traditional uit de Amerikaanse blues/gospel. Op het 1e gezicht geen songs die thematisch of stilistisch met elkaar verbonden zijn.
De eigen stukken zijn open, hier en daar wordt gebruik gemaakt van extra ruimtelijke effekten. Los Gauchos (van Celano) roept enigszins de sfeer op van Once Upon a Time in the West, een beetje western, een beetje country-gitaarsound. Er is ruimte voor spontaniteit, speelsheid en improvisatie. Het resultaat is filmisch, open, soms kalm, soms uitbundig. Elk bandlid neemt net zo gemakkelijk de leiding of volgt simpelweg wat er nodig is voor het moment.
Drones (van Kleijn) heeft meer een rock-insteek, met inderdaad een lange drone(toon) in de ondergrond.
28-10 Jazzclub De Tor Enschede, 29-10 Hothouse Leiden, 30-10 De Nieuw Poort Amsterdam , 3-11 TivoliVredenburg – Utrecht, 5-11 Bimhuis Amsterdam.
In deze tour zijn twee speciale jubileum avonden (TivoliVr. en Bimhuis) vanwege het 10 jarig bestaan van Clazz Music, waar Gerard Kleijn een belangrijke rol in speelt. Het Clazz ensemble, dat jazz met klassiek verbindt op verschillende manieren speelt een set met hoogtepunten, waaronder werk van de projecten His Master’s Choice feat. Louis Andriessen en Frank Carlberg, Monk Inside Out en Bach DNA.
Speciale gast bij de concerten van Wild Man Conspiracy is de Amerikaanse tenorsaxofonist Chris Cheek. Cheek werkte oa met Paul Motian, Charlie Haden’s Liberation Music Orchestra, Bill Frisell, Brian Blade, Lee Konitz, Carla Bley, Brad Mehldau, Kurt Rosenwinkel eva. Cheek speelt tegenwoordig ook met Rudder, Steve Swallow’s Quintet, Guillermo Klein’s “Los Guachos”, het Axis Saxophone Quartet, samen met Josh Redman, Chris Potter and Mark Turner.
* Lili Marleen is een lied, waarvan de tekst in 1915 werd geschreven door de Duitse soldaat Hans Leip, ontleend aan het gedicht Das Lied eines jungen Soldaten auf der Wacht. Het lied, in 1939 opgenomen door Lale Andersen, werd pas een grote hit toen het vanaf 1941 dagelijks op een vast tijdstip werd gedraaid door radio Belgrado voor Duitse soldaten aan het front. De geallieerde troepen konden ook afstemmen op radio Belgrado en hadden dit al snel in de gaten. Daarna is het nummer vaak gecoverd, onder meer door Marlene Dietrich.