Muziek van drie CD’s die recentelijk verschenen: jazz met rock & elektronica van het Jasper Blom Quartet; abstracte, maar sensitieve geluidspoëzie van Jozef Dumoulin Red Hill Orchestra en flamencojazz van pianist Miguel Rodriguez.
Zoals gewoonlijk heb ik het weer niet bij 1 track only kunnen houden…
Audacity (Mainland records) van het Jasper Blom Quartet
‘Audacity’ is het vierde album van het Jasper Blom Quartet, dat nog steeds bestaat uit dezelfde 4 internationaal bekende Nederlandse jazzmusici die al meer dan 20 jaar samen spelen.
Jasper Blom – saxofoons, electronica, Jesse van Ruller – gitaren, Frans van der Hoeven – bas en Martijn Vink – drums.
De composities van Jasper Blom zijn zoals altijd doordacht en toegankelijk. Opvallend is zijn tenorsaxgeluid – dat nogal eens wordt vervormd met elektronische effecten. De muziek is een amalgaam van jazz, rock, electronica, oosterse invloeden, blues, bossa nova.
Er staan twee vocale stukken op ‘Audacity’. In ‘Circulaçao’ rapt de Braziliaanse zangeres Lilian Vieira (Zuco 103) over de verkeersopstoppingen in Rio de Janeiro. In ‘Come Round’ horen we zanger Ruben Hein.
5-3 Mahogany Hall Edam, 12-3 Keulen Studio 672, 21-3 Artishock Soest , 24-3 Jazz in Dukteown Den Bosch.
Drie leuke video’s van stukken van het album:
Het Jasper Blom Quartet heeft eerder samengewerkt met de Italiaanse trompettist Marco Tamburini en met de Amerikaanse altist Dick Oatts en zal het komend seizoen ook een aantal keren spelen met de bekende Belgische trompettist Bert Joris.
Jasper Blom (1965) geldt als een van de belangrijkste saxofonisten en meest wendbare instrumentalisten van de BeNeLux. Blom won twee keer de European Jazz Competition, voltooide zijn studie aan het Rotterdams Conservatorium cum laude en vertrok naar New York om daar verder te studeren en te spelen. Blom heeft zich ontwikkeld tot een veelgevraagd sideman in de pop, jazz en geimproviseerde muziek en heeft in vele formaties gespeeld oa met Randy Crawford en George Duke, Michiel Borstlap en Trijntje Oosterhuis, Chet Baker, Lee Konitz, Nat Adderley.
Met altist/klarinettist Joris Roelofs leidt hij het Ensemble à l’Improviste, gewijd aan de muziek van Claude Debussy. Verder speelt Jasper Blom als sideman in talloze groepen waaronder Krupa and the Genes, Identikit van gitarist Mario Scholten en de David Kweksilber Big Band. Als componist ontving hij oa opdrachten van het North Sea Jazzfestival, het Festival Jazz International Rotterdam het SAX14 festival. Hij is als hoofdvak docent jazzsaxofoon verbonden aan het conservatorium van Amsterdam.
Trust van Jozef Dumoulin & Red Hill Orchestra
Abstracte, maar sensitieve geluidspoëzie
Toetsenist Jozef Dumoulin (Belg, wonend in Parijs) werd in de pers hij eerder al beschreven als “piano wizard”, “keyboard magician” en ‘Fender Rhodes specialist’. Hij maakt een unieke sound op Fender Rhodes, die hij vaak combineert met elektronica. Daarmee maakte hij vorig jaar een solo-CD.
Met de Amerikaanse drummer Dan Weiss en saxofonist Ellery Eskelin vormt hij samen het Red Hill Orchestra, dat in het najaar van 2014 de CD Trust uitbracht.
Dumoulin wilde na zijn uitgebreide experimenten met Fender Rhodes-solo nu weer samen spelen met anderen. Eskelin en Weiss hebben allebei hun roots in de amerikaanse jazztraditie, maar zijn vooral overtuigde vrije improvisatoren.
https://www.youtube.com/watch?v=LMaKSxgYXps
Ik citeer hier graag journalist Koen van Meel, die er dit over schreef: “…drummer Dan Weiss en saxofonist Ellery Eskelin, muzikanten die zonder meer grote persoonlijkheden genoemd mogen worden en die wars van rages en trends een eigen stijl ontwikkeld hebben.
Dat komt dan mooi uit, want Dumoulin is ook zo iemand die niet de meest evidente paden bewandelt. Het abstracte en vaak erg flou klinkende geluid dat hij tot in de puntjes beheerst, is niet van dien aard dat het overdag op de radio welkom is. Dat belet Dumoulin niet om het verder te ontwikkelen en daar slaagt hij met zijn nieuwe trio opvallend goed in.”
Ook schreef hij: “Niet ascetisch, maar wel perfect getimed, zowel wat betreft geluid, ritme als dynamiek, flirten de musici af en toe met een groove, maar echt doorbreken mag die nooit. Ofwel trekt Weiss wat aan het tempo, ofwel verbrokkelt Dumoulin het vaste ritme waardoor de muziek haar schimmige karakter en dus ook haar geheimzinnige eigenheid bewaart.” (Oktober 2014 in het helaas ter ziele gegane online Vlaamse jazzmagazine Kwadratuur)
CD ContraSentido (dox records) van Miguel Rodríguez
Jazz & impro meet flamenco & latin
Na zijn debuut in 2013 komt de Spaanse pianist Miguel Rodríguez nu met een tweede album: ContraSentido. De groep is hetzelfde gebleven en toch klinkt het 2e album anders dan de vorige keer. De eerste Cd bevatte meer instrumentale stukken; op ContraSentido is een grote rol weggelegd voor de flamenco zang van María Marín. Het geheel bevat nog steeds Miguels herkenbare mix van jazz, Cubaanse bolero, traditionele Spaanse melodieën en improvisatie.
Miguel Rodríguez is jazzpianist, maar ook flamencopianist – een van de weinige échte. Met zijn kwintet heeft hij een eigen stijl ontwikkeld: jazz en impro meet latin en flamenco, in een persoonlijke en originele variant.
De Spaanse roots zijn in zijn muziek duidelijk terug te horen. Madrid is een multiculturele stad vol verschillende soorten muziek en dat beïnvloedt zijn composities.
Miguel Rodríguez werd daar geboren en ook zijn kwintet bestaat deels uit Spaanse musici die in Nederland gevestigd zijn. De band begon als trio met contrabassist Luciano Poli en drummer Francesco de Rubeis. Daar kwamen flamencozangeres Maria Marin en percussionist Miguel Hiroshi bij.
Zelf heeft hij eens gezegd: “Ik heb vier redenen waarom ik dit project per se wil laten slagen: Ik speel piano; Ik speel mijn eigen muziek; Ik speel de muziek uit mijn geboorteland; Ik speel jazz.’’
Na zijn studie aan het Rotterdams en Amsterdams conservatorium besloot Miguel Rodríguez in Nederland te blijven. Hij is ook pianist in het Benjamin Herman kwartet, het Ben van den Dungen kwartet en het Maarten Hogenhuis kwartet.
ENGLISH
Three recent CD releases: jazz with rock and electronics by the Jasper Blom Quartet; abstract, but sensitive sound poetry of Jozef Dumoulin Red Hill Orchestra and flamenco jazz pianist Miguel Rodriguez. As usual, I didn’t succeed in leaving it at one track only…
Audacity (Mainland records) of the Jasper Blom Quartet
“Audacity” is the fourth album by the Jasper Blom Quartet, which still consists of the same four internationally renowned Dutch jazz musicians playing together for over 20 years.
Jasper Blom – saxophones, electronics, Jesse van Ruller – guitars, Frans van der Hoeven – bass and Martijn Vink – drums.
The compositions of Jasper Blom as always are thoughtful and accessible. His tenor saxophone sound is remarkable – it’s often distorted by electronic effects. The music is an amalgam of jazz, rock, electronica, oriental influences, blues, bossa nova. There are two vocal pieces on the album. In ‘Circulaçao’ Brazilian singer Lilian Vieira (Zuco 103) raps about the traffic congestion in Rio de Janeiro. In ‘Come Round’ we hear singer Ruben Hein.
5-3 Mahogany Hall Edam, 12-3 Cologne Studio 672, 21-3 Artishock Soest, 24-3 Jazz in Duketown Den Bosch.
Jasper Blom Quartet previously worked with the Italian trumpeter Marco Tamburini and the American alto saxophonist Dick Oatts and will play a number of times next season with the famous Belgian trumpeter Bert Joris.
Jasper Blom (1965) is considered one of the most important saxophonists and most versatile musicians of the Benelux. Blom has twice won the European Jazz Competition, completed his studies at the Rotterdam Conservatory with honors and went to New York to continue studying there and play. Blom has developed into a much sought after sideman in pop, jazz and improvised music and has played in many formations including with Randy Crawford and George Duke, Michiel Borstlap and Trijntje Oosterhuis, Chet Baker, Lee Konitz, Nat Adderley.
With alto and clarinet player Joris Roelofs he co-leads Ensemble a l’Improviste dedicated to the music of Claude Debussy. Furthermore he plays as a sideman in many groups including Krupa and the Genes, Identikit of guitarist Mario Scholten and David Kweksilber Big Band. As a composer he received composition assignments from the North Sea Jazz Festival, the Festival Jazz International Rotterdam and SAX14 festival. He is major teacher jazz saxophone at the Conservatory of Amsterdam.
Trust Jozef Dumoulin & Red Hill Orchestra
Abstract, but sensitive sound poetry
Keyboard player Jozef Dumoulin (Belgian, living in Paris) was previously described as “piano wizard”, “keyboard magician” and “Fender Rhodes specialist in the press. He creates a unique sound on Fender Rhodes, which he often combines with electronics. He made a FR-solo album last year. Together with American drummer Dan Weiss and saxophonist Ellery Eskelin he formes the Red Hill Orchestra, and released the CD Trust in the autumn of 2014. After his extensive experiments with Fender Rhodes solo Dumoulin wanted to play with others again. Eskelin and Weiss both have their roots in the American jazz tradition, but are very convinced free improvisers.
(photo Julie Barrau)
I’d like to quote journalist Koen van Meel, who wrote about this: “… drummer Dan Weiss and saxophonist Ellery Eskelin, musicians who can be called great personalities and are averse to fashions and trends, have developed their own style.
That is great, because Dumoulin is also one of those who is not following the most obvious paths. The abstract and often very flouring sounding sound he mastered to perfection, are not welcome on daytime radio. That doesn’t stop Dumoulin from developing it and it succeeds with his new trio remarkably well”.He also wrote:”Not ascetic, but perfectly timed, both in terms of sound, rhythm and dynamics, the musicians occasionally flirt with groove, never really letting it break through. Either Weiss pulls back the tempo a little bit, or Dumoulin crumbles fixed rhythms, letting the music keep its shadowy character and thus keep her secret identity. “(October 2014 in the sadly abolished online Flemish jazz magazine Quadrature)
CD ContraSentido (dox records) Miguel Rodríguez
Jazz & improvisation meet flamenco & latin
Following its debut in 2013, the Spanish pianist Miguel Rodríguez now comes with a second album: ContraSentido. The group has remained the same and yet the 2nd album sounds different. The first CD contains more instrumental pieces; on ContraSentido there is a large role for the flamenco singing of María Marín. The whole still contains Miguels recognizable mix of jazz, Cuban bolero, traditional Spanish melodies and improvisation.
Miguel Rodríguez is jazz pianist, but also flamenco pianist – one of the few. With his quintet, he has developed his own style: jazz and improvisation meet flamencoand latin in a personal and original way. Spanish roots can be heard in his music clearly. Madrid is a multicultural city full of different kinds of music and that affects his compositions. Miguel Rodríguez was born there and his quintet consists partly of Spanish musicians who are based in the Netherlands. The band began as a trio with bassist Luciano Poli and drummer Francesco de Rubeis. Flamenco singer Maria Marin and percussionist Miguel Hiroshi joined them later on.
He himself once said: “I have four reasons why I want to make this project a success: I play piano, I play my own music, I play music from my homeland, I play jazz. ”
After studying at the Rotterdam and Amsterdam Conservatory Miguel Rodríguez decided to stay in the Netherlands. He is also a pianist at the Benjamin Herman Quartet, Ben van den Dungen quartet and Maarten Hogenhuis quartet.