Drie nieuwe CD’s, met opnieuw meer dan 1 track om naar te luisteren! Spannende electronische geluiden op de 2e solo CD van Jorrit Dijkstra; bedachtzame improvisaties op de eerste duoplaat van Rutger van Otterloo & Albert van Veenendaal; en nieuwe free funk van DASH!
CD Never Odd Or Even (Driff records)
Spannende geluiden, ritmes en klanklandschappen
Jorrit Dijkstra – alto saxophone, lyricon, analog synthesizer, effect pedals
Op de 2e solo CD Never Odd Or Even gaat rietblazer Jorrit Dijkstra verder met het onderzoek naar nieuwe mogelijkheden van electronische improvisatie op zijn saxofoon.
Sinds de late jaren 90 is hij op zoek naar manieren om het saxofoongeluid uit te breiden met behulp van effectpedalen en de Lyricon, een analoge blaas synthesizer uit de jaren 70. Hij stelt zich dan bijvoorbeeld vragen als: kan ik de synthesizer akoestisch laten klinken en het saxofoon geluid elektronisch? De enigszins oncontroleerbare analoge elektronica biedt hem een kader voor improvisaies. Het resultaat is een hele serie spannende geluiden, ritmes en klanklandschappen, in een zoektocht die tot stand komt door te improviseren.
Ear Piercing: een track waar in 2 lagen sax werd gespeeld met daarop nog een laag met een analoge synt, geïnspireerd op de tinnitus van Dijkstra (!)
Zelf zegt hij er dit over:
“Dit is mijn tweede solo-album. Veel van deze nummers werden overgedubd, naar het voorbeeld van Julius Hemphill’s baanbrekende album Blue Boyé. Ik improviseerde een eerste laag en zonder daarnaar terug te luisteren, improviseerde ik meteen daarna een tweede en soms derde laag erbovenop. Alsof er meerdere muzikanten bezig zijn met hetzelfde improvisatie-idee.
Weer andere tracks nam ik op in één take, live overdubbend met behulp van een loop machine of delay patch in mijn modulaire synthesizer. Ik heb geprobeerd om verbinding te maken tussen de elektronica en de akoestische geluiden: kan ik de synth akoestisch laten klinken en het saxofoon geluid elektronisch? Door mijn saxofoon extreem te laten klinken door middel van de elektronische processors, het benutten van buitengewone mogelijkheden van de Lyricon, en door heel direct op te nemen, heb ik geprobeerd om een intieme geluidservaring te creëren waar elk detail betekenis heeft.”
Pong: Improvisatie over een spelletje ping pong voor beginnners met Dijkstra’s dochter Sonia.
Rietblazer Jorrit Dijkstra woont al heel lang in Boston en bouwde daar een nieuwe carrière op als blazer in de jazz & improscene.
Hij werkt veel samen met musici uit Chicago en Boston. Maar ook speelt hij nog regelmatig in Nederland met musici van hier.
Naast alt- en sopraansax speelt hij het elektronische blaasinstrument lyricon en analoge elektronica, en componeerde hij voor ensembles als Tetzepi, David Kweksilber Big Band en het Amstel Quartet.
Hij is actief als bandleider, componist en ook als docent, zowel in Boston als in Nederland. Een paar van zijn ensembles zijn: THE WHAMMIES, die zich toeleggen op het spelen van de muziek van sopraansaxofonist Steve Lacy; The Flatlands Collective (met musici uit Chicago); Pillow Circles, een project waarvoor hij een compositie-opdracht kreeg van het Northsea Jazz festival in 2009. Verder een duo met slagwerker John Hollenbeck, waarbij de twee musici vooral inzoemen op details in de klank van hun instrumenten, met behulp van analoge electronica. En Sound-Lee, een Nederlands kwartet dat de muziek van Lee Konitz speelt.
Driff Records is het eigen platenlabel dat hij in 2012 oprichtte samen met pianist Pandelis Karayorgis. Omdat vrijere vormen van impro nooit makkelijk te slijten waren aan bestaande grotere platenmaatschappijen zijn veel musici muziek gaan uitbrengen in eigen beheer.
CD No Trace (brokkenrecords) van Albert van Veenendaal – piano en Rutger van Otterloo – sopraan-, bariton- en C-melody saxofoon.
Alles kan, niets moet, geen grenzen.
Het duo Rutger van Otterloo & Albert van Veenendaal speelt op het grensgebied van geïmproviseerde-en hedendaagse gecomponeerde muziek. De sfeer van de muziek wisselt: soms dromerig en beeldend, soms ritmisch en met groove, altijd met improvisatie. Eclectisch dus, en daarbinnen contemplatief en communicatief.
Alle composities op deze CD zijn van Albert van Veenendaal. De titels van de stukken zijn ontleend aan een (op de CD hoes) bijgevoegde ludieke dichtverhaal van Toon Tellegen, waarvan de inhoud synchroon loopt aan de titels van het album.
Het duo is te zien op 27-12 in het Bimhuis, Amsterdam tijdens het Brokkenfestival.
De musici kennen elkaar al heel lang, maar speelden niet eerder in duoverband.
Rutger van Otterloo bespeelt alle saxofoons in ensembles als Cram, Duo Koleva/van Otterloo, Fra Fra Big Band, David Kweksilber Big Band. Van Otterloo was als speler en in de eindfase als zakelijk leider verbonden aan orkest de Volharding.
Pianist Albert van Veenendaal noemt zichzelf ook wel ‘beeldend musicus’, vanwege het epische en filmische karakter van zijn muziek. Improvisatie en compositie gaan bij hem naadloos in elkaar over. Hij speelt veel geprepareerde piano, en speelt zowel solo als in vele verschillende groepen, het Wisselend Toon Kwintet en ook ensemble Playstation van Corrie van Binsbergen. Hij componeert ook voor en speelt met theater- en dansgezelschappen.Van Veenendaal is als docent verbonden aan het conservatorium van Utrecht
Cd DASH!Off van DASH!
Free funk
Rietblazer Maarten Ornstein bracht het 4e album uit van DASH!, zijn free-funk trio.
Het werd opgenomen in het door musici gerunde podium Splendor in Amsterdam.
De muziek van DASH! put uit hedendaags, Indiaas, Balkan, jazz, soul, grooves & beats.
Inspiratie voor de muziek kwam dit keer ook van free funk musici als saxofonisten Ornette Coleman en Odean Pope en gitarist James ‘Blood’ Ulmer. Naast Ornstein in dit trio drummer Eric Hoeke en bassist Alex Oele.
Als gasten deden op het album mee rietblazer Michael Moore, trombonist Joost Buis, gitarist Jasper Stadhouders en slagwerker Joshua Samson.
Maarten Ornstein speelt tenor- en sopraansax, klarinet en basklarinet. Bij gelegenheid ook tarogato, elektrische saxofoon, MPC en laptops. Hij is ook componist en arrangeur. Hij leidt DASH! en treedt op als solist. Daarnaast speelt hij o.a. met performance poet Jeannine Valeriano in Spoken Beat Night, een project waar muziek, spoken word literatuur en live animatie worden gecombineerd.
Ornstein componeert ook voor theater- en dansvoorstellingen en ensembles in de hedendaagse muziek. Een recent project van hem was Creator|Destroyer over de ontdekking en geschiedenis van het Higgs deeltje, met muziek die het midden hield tussen jazz, hedendaags klassiek en vrije impro.
Meer van de CD is te horen via bandcamp
ENGLISH
Three new CDs, again with more than one track to listen to! Exciting electronic sounds on the 2nd solo CD of Jorrit Dijkstra; thoughtful improvisations on the first duo-album of Rutger van Otterloo & Albert van Veenendaal; and new free funk with DASH!
CD Never Odd Or Even (Driff records)
Jorrit Dijkstra – alto saxophone, lyricon, analog synthesizer, effect pedals
On the 2nd solo CD Never Odd Or Even saxophonist Jorrit Dijkstra continues the search for new possibilities of electronic improvisation on his sax.
Since the late 90’s he’s looking for ways to expand the saxophone sound using effects pedals and the Lyricon, analog wind synthesizer from the 70-ies. He then asks himself questions like: can I make l the synth sound acoustic and the saxophone sound electronic? The somewhat uncontrollable analog electronics provide him with a framework for improvisations. The result is a whole series of exciting sounds, rhythms and soundscapes, in a quest that comes about by improvising.
He says it like this:
This is my second album of solo work. Many of these tracks were overdubbed, taking inspiration from Julius Hemphill’s seminal album Blue Boyé. I improvised the first layer and, without listening back, immediately improvised second and sometimes third layers on top – giving the impression that multiple musicians with 100% compatible improvisational minds are interacting. Other tracks I recorded in one take, using a loop machine or delay patch in my modular synthesizer as a form of live overdubbing. I have tried to form textural connections between the electronics and the acoustic sounds: can I make the synth sound acoustic and the saxophone sound electronic? By pushing my saxophone sound into extremes with the electronic processors, exploiting the Lyricon’s extraordinary possibilities of control, and using very direct recording and mixing techniques, I have tried to create an intimate sonic experience where every detail holds meaning.
(photo Francesca Patella)
Reed player Jorrit Dijkstra lives in Boston for a long time now and has built a new career as a hornplayer in the jazz and improv scene. He often collaborates with musicians from Chicago and Boston. But he still plays regularly in the Netherlands, with musicians from here.
Besides alto and soprano saxophone he plays the electronic wind instrument Lyricon and analog electronics, and he composed for ensembles as Tetzepi, David Kweksilber Big Band and the Amstel Quartet. He is active as a bandleader, composer and as a teacher, both in Boston and in the Netherlands. A few of his ensembles: THE WHAMMIES, engaged in playing the music of soprano saxophonist Steve Lacy; The Flatlands Collective (with musicians from Chicago); Pillow Circles, a project for which he received a composition commissioned by the North Sea Jazz festival in 2009. Furthermore, a duo with percussionist John Hollenbeck, the two musicians especially zooming into details in the sound of their instruments, using analog electronics. And Sound-Lee, a Dutch quartet that plays the music of Lee Konitz.
Driff Records is the record label he founded in 2012 together with pianist Pandelis Karayorgis. Because freer forms of improvisation are never easy to have released at existing major record labels, many musicians nowadys release their music independently.
CD No Trace (brokkenrecords) of Albert van Veenendaal – piano and Rutger van Otterloo – soprano, baritone and C melody saxophone.
Everything is possible, nothing is obligatory, no limits.
Duo Rutger van Otterloo & Albert van Veenendaal plays on the borderline of improvised and contemporary music. The atmosphere of the music varies: sometimes dreamy and evocative, sometimes rhythmic and groovy, always with improvisations. It’s eclectic, and within that it’s contemplative and communicative.
Albert van Veenendaal wrote all compositions. The titles of the pieces are derived from an (on the CD cover) attached playful story by Toon Tellegen, the content is synchronized to the titles of the album.
The duo will perform on 27-12 at Bimhuis, Amsterdam during Brokken Festival.
The musicians have known each other very long, but did not play in duo context before.
Rutger van Otterloo plays all saxophones in ensembles like Cram, Duo Koleva/van Otterloo, Fra Fra Big Band, David Kweksilber Big Band. Van Otterloo used to play orchestra De Volharding.
Pianist Albert van Veenendaal calls himself a ‘visual musician “because of the epic and cinematic character of his music. Improvisation and composition go together seamlessly. He plays a lot of prepared piano, and plays both solo and in many different groups, het Wisselend Toon Quintet and also ensemble Playstation of Corrie van Binsbergen. He also composes and plays with theater and dancecompanies.Van Veenendaal teaches at the Conservatory of Utrecht.
Cd DASH!Off by DASH!
Free funk
Reed player Maarten Ornstein released the fourth album of DASH !, his free-funk trio.
It was recorded at Splendor in Amsterdam, the venue run by musicians.
DASH Music! draws from contemporary, Indian, Balkan, jazz, soul, grooves and beats.
Inspiration for the music this time also came from free funk musicians as saxophonists Ornette Coleman and Odean Pope and guitarist James Blood Ulmer.
Besides Ornstein in this trio drummer Eric Hoeke and bassist Alex Oele. Special guests on the album are reed player Michael Moore, trombonist Joost Buis, guitarist Jasper Stadhouders and percussionist Joshua Samson.
Maarten Ornstein plays tenor and soprano saxophone, clarinet and bass clarinet. On occasion also Tárogató, electric saxophone, MPC and laptops. He is also a composer and arranger. He leads DASH! and performs as a soloist. He also plays ao with performance poet Jeannine Valeriano in Spoken Beat Night, a project where music, literature, spoken word and live entertainment are combined. Ornstein also composes for theater and dance and ensembles in contemporary music. A recent project of his was Creator | Destroyer on the discovery and history of the Higgs particle, with music that was a cross between jazz, contemporary classical music and free improvisation.